علامه طباطبایی همچون عبد ذلیل به فاطمه معصومه(س) توسل می کرد
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۷۸۸۷۰
امام جمعه اصفهان در دیدار با خادمان حرم حضرت معصومه(س) گفت: علامه طباطبایی همچون یک عبد ذلیل در جوار قبر مطهر آن حضرت، حاضر می شدند و دست توسل به ایشان دراز می کردند.
به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار خادمین حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با تبریک ولادت آن حضرت و گرامیداشت دهه کرامت اظهار داشت: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در روایتی میفرمایند: «ادبّوا اولادکم على ثلاث خصال: حبّ نبیّکم، وحبّ اهل بیته، و قراءه القرآن» فرزندان خود را به سه خصلت؛ دوست داشتن پیامبرتان(صلی الله علیه و آله)، دوست داشتن اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) و قرائت قرآن تربیت کنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در روایتی پیامبر اسلام می فرمایند کسی که محبت ما را در دل دارد، شکرِ اول نعمت را بکند، از ایشان سئوال شد که «شکر اول نعمت» چیست؟ فرمودند: پاکی خانواده است؛ امیدوار هستیم بچههایمان را مؤدب به این آداب یعنی محبت اهلبیت(علیهم السلام) بکنیم.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) بنا بر روایتی 36 فرزند داشتند، گفت: زمانی که حضرت رضا(علیه السلام) به ایران آمدند، فرزندان امام کاظم(علیه السلام) و خاندان ایشان در فشار بودند، آنان به ایران آمدند و بسیاری از آنان شهید شدند و امروز سراسر کشور ما، به برکت وجود فرزندان ایشان متبرّک است.
وی با اشاره علاقه زیاد مردم ایران به حضرت رضا(علیه السلام) و حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) عنوان کرد: جمعی از اهالی قم، پس از فوت حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) به دیدار امام رضا(علیه السلام) رفتند، آن حضرت با ناراحتی فرمودند: «لَنَا عِندَکُم قَبرٌ»: ما قبری در کنار شما قمی ها داریم، که بنده هر موقع این جمله را می گویم اندوهگین میشوم و البته خدا را شکر می کنیم که سال ها توفیق خواندن درس و تدریس در جوار حضرت معصومه(علیها السلام) در شهر مقدس قم را داشتم.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به برکات حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) ابراز کرد: علامه طباطبایی همچون یک عبد ذلیل در جوار قبر مطهر آن حضرت، حاضر می شدند و دست توسل به ایشان دراز می کردند.
در ابتدای این دیدار حجتالاسلام انواری، از خادمین حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) با اشاره به طرح سفیران کریمه اظهار داشت: به برکت آستان قدس رضوی حرکت زیر سایه خورشید گسترش پیدا کرد و ما نیز برنامه سفیران کریمه را از 5 سال گذشته، آغاز کردیم.
وی افزود: استقبال عمومی از این حرکت و به برکت پرچم حرم حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) صورت گرفت و موجی از معنویت در مکان اجرای برنامه ها، حاکم می شود، البته تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) معتقد است که ما خادمان باید صحن های معنوی حرم را گسترش بدهید.
حجتالاسلام انواری با بیان اینکه دو نفر خادم، یک نفر طلبه و یک نفر مداح به شهرهای و برنامه های مختلف اعزام می شوند، گفت: اشاره به آیات توسل، اشاره به داستان حضرت یوسف و یعقوب(علیهم السلام)، توجه دلها به کریمه اهل بیت(سلام الله علیها) و تأثیرگذاری بر روی نسل جوان از جمله برکات طرح سفیران کریمه است.
وی گفت: در سال نخستی که در استان اصفهان حضور داشتیم، در یکی از برنامه ها، 5 سبد حمایتی برای 5 خانوار تهیه کردیم و امسال شاهد هستیم که مردم به صورت خود جوش، این 5 سبد را به 300 سبد حمایتی تبدیل کردند.
پایان پیام/121
منبع: شبستان
کلیدواژه: دهه کرامت روز دختر مجلس ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور آیت الله مکارم شیرازی آیت الله محمدرضا حدائق جامعه روحانیت شیراز اردبیل ترامپ کاروان سفیران کریمه سفیران کریمه کاروان سفیران کریمه برنامه های دهه کرامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان امام جمعه اصفهان جشن های دهه کرامت دهه کرامت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۷۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچهای/ یک کنشگری سیاسی با شاگردپروری
میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمود فروزبخش کارشناس مرکز مشاهیر تخت فولاد با اشاره به موضع آیتالله درچه ای در دوران مشروطه اظهار کرد: ایشان در ظاهر یک کنشگر سیاسی نیستند، اما در حقیقت ایشان سیاست را در سطح بالاتری دنبال میکنند، این سطح همان شاگردپروری است.
وی افزود: ایشان به اهداف خود در سیاست در آن زمانه نمیرسیدند، اما شاگردانی تربیت میکنند که حلقهای از حلقههای زنجیر روحانیت شیعه است که در نهایت به ظهور میرسد.
این اصفهانپژوه تصریح کرد: در آن دوران دو سبک سیاسی آشکار وجود داشته است، یکی جریان مشروطهخواه به رهبری حاج آقانورالله بوده که با کلماتی مانند مقاومت و نهضت میتوان از آن نام ببریم. جریان دوم هان نست وزارت ایرانی است که برترین جلوه آن رکن الملک بوده است. یعنی شخصیتی که بیش از سه دهه در کنار شخصیت ظالمی مثل ظل السلطان بوده، اما طوری سیاستورزی داشته که مردمان از او به نیکی یاد میکنند.
فروزبخش در پایان خاطرنشان کرد: سختگیریها و ملاحظات و احتیاطهای علامه درچهای باعث که ایشان داخل بازی مشروطه قرار نگیرند. این وضعیت سبب شد که این عالم فرزانه بتواند در انزوا و خلوت خاص خود، مسیر علمی خودش را ادامه دهد. مسیری که قله است و به صورت تعمدی رفتاری را اتخاذ میکند که از بسیاری از عوامزدگیها دور باشد.
سخنران دوم این میزگرد مصطفی مرتضوی، مدیر خانه مشروطه اصفهان بود.
مرتضوی اظهار کرد: یکی از شاگردان آیت الله درچه ای، زعیم حوزه علمیه قم یعنی آیت الله بروجردی بوده است؛ بسیاری از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) کسانی بودند که شاگردی آیتالله بروجردی را در مقطعی کرده بودند. پس این ربطی است برای ظهور پدیدهای به نام انقلاب اسلامی. اینجا میتوان بگوییم که بسیاری از آن چه در ایام مشروطه برای آیت الله درچه ای تحققپذیر نبود، وقوعش را در آینده نشان داد و این همان موضوع شاگردپروری است که چنین فضایی را برای آینده ایجاد میکند.
این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به گستره و تنوع شاگردان علامه درچهای اشاره کرد: سختگیری آیت الله درچهای در مباحث علمی به منظور مقابله با دو جریان انحرافی بوده است. جریانی که تحت عنوان غربگرایی رونق گرفته بوده و جریانی که گرایش سلفی داشته است. مقابله ایشان با نگاههای عوامزده نیز باید از همین منظر نگاه شود که در بطن آن سدی در برابر نگاههای غربگرایانه است که با اسم مقابله با عوامزدگی میخواهد ریشه دین را بزنند.
مرتضوی تاکید کرد: طبیعتاً با این سختگیری از فضای مرید بازی فاصله گرفته میشود تا بتواند با خرافه مبارزه کند. در طی این مبارزه عقلانیتی پدید میآید که در آینده به کمک اصلاحات سیاسی میآید. پس از بحرانهای پر از نا امنی، خرافات را در بین مردم زیاد میکند. وظیفه یک عالم دینی در این زمان بیان اصالتها است. اصلاح سیاسی نیاز به عقلانیتی دارد که برآمده از همین اصالتها است.
در ادامه حجتالاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر با اشاره به نمای کلی جریان روحانیت شیعه پس از صفویه تا امروز اظهار کرد: علامه درچهای در خط ناب فقهی اصولی قرار دارد. وصف اول برای ایشان عالم بودن و مدرس فقه و اصول بودن است. در درجات بعدی از فقه او، دلالتهای سیاسی هم خلق میشود. پس هر کس میخواهد از علامه درچهای بنویسد باید اول از عالم بودن و فقیه بودن او بگوید. او شخصیتی است که در یک کلام باید بگوییم فقط درس داده و درس داده است و در ازای آن شاگردان بزرگی تربیت کرده است.
این پژوهشگر حوزه علمای معاصر شیعه تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در دوران نزدیک مثال بزنیم که مشی او شبیه به آیت الله درچهای بوده باید از مرحوم آیت الله خویی نام ببریم. او نیز تمام عمرش به فقه و فقاهت و تدریس شناخته میشده است. هر چند که به عقیده من درس ایشان به شدت دلالت فقهی داشته است و یک نشانه اینکه سیاسی بوده آن است که برخی از شاگردان حلقه اول ایشان توسط صدام به شهادت رسیدهاند. وقتی به فهرست بلند شاگردان آقای درچه ای نگاه میاندازیم متوجه میشویم که ایشان هم شاگردان متفاوتی دارند که در میان آنان شخصیتهایی سیاسی مانند آقانجفی قوچانی و شهید مدرس هم وجود دارند.
رهدار بار دیگر به نمای فقاهتی مرحوم درچه ای اشاره داشت و افزود: اگر بخواهیم علامه درچهای را بیشتر بشناسیم، باید شبکه شاگردان ایشان را ردیابی کنیم و بشناسیم. آیت الله درچهای اگر چه در ظاهر سیاسی نبوده، اما بودهاند کسانی که ایشان را در حوزه سیاست بسط دادهاند، مانند شخصیت علامه طباطبایی که سیاسی نبودند اما طلبههای شاگرد ایشان بارها توسط ساواک دستگیر شدند و بعدها ستون فکری جمهوری اسلامی شدند.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی با اشاره به تحولات سریع زمانه مواجه ما با تجدد گفت: روحانیت شیعه در دوران اخیر فرصت کمتری داشتند که به مسئلههای دوران جواب دهند و به دنبال روشهای جدید داشتند از جمله این که فرستادههایی به بلاد مختلف میفرستادند. این روحانیان در آن شهر، مرجع رسیدگی به امور بودهاند. در اصفهان به سبب پیشینه حوزه علمیه ما چندین عالم شهری برجسته داشتهایم و گویا این روحانیون در یک پیمان نانوشته دست به تقسیم کار زدهاند و در این میان مشخص است که مسئولیت کرسی درس عالی فقه و اصول به آیت الله درچهای رسیده است.
وی با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی (ره) ما را در زمینه قضاوت علمای شیعه دچار خطا کرده است. ایشان در همه تخصصها در حد قله مطرح بودهاند، اما علمای دیگر این گونه نبودهاند و هر کس در تخصص خود میتوانسته مطرح باشد، مثلاً برخی سلوک عرفانی داشتهاند برخی به شدت اجتماعی بودهاند و برخی شاگردپرور بودهاند. هر کدام از این وادی ملاحظات خود را داشته است. در دوران مشروطه، آقای درچهای به این نتیجه رسیده است که عهدهدار کرسی درس و بحث باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بار دیگر در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن چنان که از فیلسوف، فلسفهورزی انتظار میرود از فقیه هم فقاهت ناب انتظار میرود و روش و قواعد خاص خود را دارد. دین باید در ساحت تخصص خود توسط عالمی بیان شود. فقیهی مانند آیت الله درچهای باید فقه را بگوید و از استانداردهای آن علم کوتاه نیاید و یک شاخص و معیار باشد، بعدها دیگرانی باید بیایند و به خصوص در حوزه سیاست، اهالی سیاست میتوانند این سخن ناب فقهی را در مجرای خود جلو ببرند و در سایه آن علم و حقیقت دین، سیاست را به پیش ببرند.
کد خبر 748022